Registrace a přihlášení zákazníků
V rezervačním systému je možné využívat dva koncepty přístupu k přihlašování uživatelů resp. zákazníků. První koncept je vhodný zejména pro jednorázové události (koncerty, představení, školení, autoservisy, atd.), kdy není nezbytné a efektivní, aby si zákazník musel vytvářet svůj uživatelský účet a následně se do něj přihlašoval. Bohatě stačí, pokud vyplní své údaje v rámci rezervačního formuláře. V tomto případě se jedná o tzv. rezervaci bez registrace. Druhý koncept je založen na odděleném procesu registrace zákazníka a je vhodný především tam, kde se zákazník rezervuje opakovaně či využívá kredity (fitness centra, kurzy, kosmetické služby, atd.). V tomto případě je zákazník schopen se přihlašovat ke svému zákaznickému účtu na konkrétní rezervační stránce a mít přímý přístup ke všem svým rezervacím. Oba přístupy je možné také kombinovat, takže je na zákazníkovi, zda se chce rezervovat přímo nebo si vytvoří svůj zákaznický účet i pro budoucí rezervace.
Nastavení - Rezervační stránka – Rezervace
Registrace zákaznického účtu je standardně svázaná s e-mailovou adresou (ta se v procesu registrace ověřuje) a heslem, které si zákazník sám nastaví. V rámci svého uživatelského přístupu pak může své osobní údaje spravovat a měnit. Součástí uživatelského účtu mohou být ukládány také specifické údaje, které si můžete sami definovat v rámci vlastních datových položek (Zákazníci - Více - Vlastní datové položky). Samozřejmostí je také integrace GDPR souhlasů apod. Pokud je zákazník registrován a v systému je aktivní možnost využívat zákaznický kredit, pak se v rámci svého přihlášení dozví o aktuálním stavy kreditu, jeho čerpání či si jej může sám dokupovat.
Alternativní přihlášení
Standardní způsob registrace a přihlašování zákazníků, s využitím e-mailové adresy a hesla, je v rezervačním systému dostupný automaticky. V dnešní době jsou uživatelé/zákazníci často zvyklí, že se na různých webech a eshopech mohou registrovat a přihlašovat svými globálními účty, či naopak svým osobním účtem v rámci konkrétní organizace. Jako provozovatelé rezervační stránky máte možnost nabídnout svým zákazníkům napojení na externí služby, které zajistí ověření uživatele mimo rezervační systém. Typicky se jedná o možnost přihlášení pomocí Facebook účtu, Google účtu a účtu MojeID. V případě firemní správy uživatelských účtů jde o přihlášení pomocí přístupů Single Sign On, což umožňuje napojení rezervačního systému přímo na firemní infrastrukturu.
Ve všech případech alternativního přihlášení je uživatelský účet plnohodnotný. Vždy je klíčová e-mailová adresa, podle které vznikne standardní uživatelský účet a ten je případně napojen na alternativní služby pro přihlášení (vždy ve vazbě na konkrétní e-mailovou adresu). Pro správnou činnost alternativních způsobů přihlášení je obvykle potřeba, aby rezervační stránka byla zabezpečena protokolem HTTPS.
Informace a postupy uvedené na této stránce vyžadují určité odborné znalosti a zkušenosti. Doporučujeme svěřit tato nastavení svému webovému administrátorovi či správci IT!
Nastavení těchto služeb je vždy konkrétní a ve vazbě na jednu rezervační stránku, identifikace aplikace vůči uživatelům je vždy specifická, vychází z konkrétního subjektu provozovatele rezervační stránky a nezajišťuje ji rezervační systém obecně!
Možnost aktivace a nastavení jednotlivých alternativních způsobů přihlášení vyžaduje specifickou technickou přípravu. Možnosti registrace a přihlašování pak zohledňují i další nastavení v rámci způsobu fungování registrace a přihlášení v rezervačním systému.
Následující postupy provedete pouze jednou a týkají se pouze nastavení a propojení rezervačního systému. Tyto postupy se přímo netýkají Vašich zákazníků!
Nastavení - Obecná nastavení - Alternativní přihlášení
Přihlášení pomocí Facebook účtu
Propojení s přihlašovací službou Facebook vyžaduje vytvoření tzv. Facebook aplikace prostřednictvím vývojářského účtu.
- Pokud nemáte přístup k vývojářskému účtu, vytvořte si jej v rámci svého osobního Facebook účtu. Webová stránka https://developers.facebook.com/ Vás sama provede registrací.
- V rámci vývojářského účtu vytvořte novou aplikaci. Jako kategorii využití aplikace můžete zvolit "Allow people to log in with their Facebook account".
- Aplikaci nazvěte tak, aby dávala smysl Vašim zákazníkům (např. Přihlášení do rezervačního systému MojeFitness), tento název bude viditelný, když budou schvalovat oprávnění pro přístup k jejich Facebook účtu.
- Po zobrazení detailu nově vytvořené aplikace klikněte na levou nabídku Products a následně u produkt Facebook Login a klikněte na tlačítko "Configure - Settings".
- V rámci nastavení není potřeba nic měnit, pouze zadejte URL adresu pro přesměrování, kterou získáte v administraci rezervačního systému, do políčka "Valid OAuth Redirect URIs". Další pole nevyplňujte. Uložte nastavení.
- Následně přejděte do hlavního nastavení aplikace "App Settings - Basic". Zde najdete hodnoty App ID a APP Secret. Tyto hodnoty zkopírujte a vložte do nastavení Facebook propojení v administraci rezervačního systému. Tam nezapomeňte také povolit využívání Facebook přihlašování.
- V nastavení Facebook aplikace dále nastavte především domény "App domains", na které se provozuje rezervační stránka, typicky neco.reenio.cz, mojerezervace.cz, apod. Zadejte také odkaz na informace o zpracování osobních údajů "Privacy Policy URL". Obrázek "App Icon" bude reprezentovat tuto aplikaci koncovým uživatelům, tedy je vhodné zvolit například Vaše logo. Uložte změny.
- V rozšířeném nastavení aplikace "App Settings - Advanced" přepněte v části "Security" položku "Allow API Access to App Settings" na hodnotu YES. Uložte změny.
- Po uložení všech nastavení v levé nabídce zvolte položku "Publish - Go Live" a následujte pokyny pro dokončení nastavení a zveřejnění aplikace. Pokud je vše vyplněno a nastaveno v pořádku, aplikace se přepne do stavu "Live".
Tímto postupem jste aktivovali obě strany procesu a rezervační systém je nyní schopen ověřovat zákazníky pomocí jejich přihlášení k Facebook účtu. V administraci Facebook aplikace můžete sledovat, jestli tuto službu Vaši zákazníci využívají a další statistiky.
Přihlášení pomocí Google účtu
Propojení s přihlašovací službou Google nejprve vyžaduje ověření vlastnictví domény prostřednictvím nástroje Google Search Console. Dále potřebujete běžný Google účet, kterým budete spravovat aplikaci pro přihlášování.
- Přihlaste se svým Google účtem na https://console.developers.google.com/. Zkontrolujte, zda jste opravdu přihlášeni účtem, ve kterém chcete aplikaci spravovat, případně se přepněte (ikona uživatele v pravém horním rohu).
- V pravém horním rohu klikněte na tlačítko "Create project". Pokud již nějaké projekty máte, vyberte některý z nich nebo vytvořte další.
- Zadejte název projektu, pod kterým budete používat aplikaci spravovat (tento název je pouze interní).
- Po vytvoření projektu se zobrazí Dashboard daného projektu. Nyní je potřeba kliknout na tlačítko "Enable APIs and Services" a následně přidat podporu API pro zajištění ověřování. Najděte a aktivujte/povolte službu Google+ API.
- Zobrazí se stránka s informacemi a nastavením pro Google+API v rámci vašeho projektu. Klikněte na logo Google v horní liště, čímš se vrátíte na stránku přehledu celého projektu. Zde zvolte nabídku "OAuth consent screen" a vyberte možnost "External" a klikněte na tlačítko "Create".
- V tomto kroku nastavení je potřeba zadat informace, které budou viditelné zákazníkům při schvalování přístupu k jejich přihlášení. Aplikaci nazvěte tak, aby dávala smysl Vašim zákazníkům (např. Přihlášení do rezervačního systému MojeFitness). Dále je potřeba, příp. je vhodné, zadat kontaktní e-mailovou adresu, ikonu aplikace (logo), odkaz na informace o zpracování osobních údajů, apod. Uložte změny a projděte další kroky nastavení bez potřeby upravovat základní nastavení.
- Nyní zvolte nabídku "Credentials", klikněte na tlačítko "Create credentials" a zvolte možnost "OAuth client ID".
- Jako "Application type" zvolte "Web application". V částí "Authorized redirect URIs" klikněte na tlačítko "Add URI" a zadejte URL adresu pro přesměrování, kterou získáte v administraci rezervačního systému. Klikněte na tlačítko "Create".
- Nyní se zobrazí okno, kde najdete hodnoty Client ID a Client Secret. Tyto hodnoty zkopírujte a vložte do nastavení Google propojení v administraci rezervačního systému. Tam nezapomeňte také povolit využívání Google přihlašování.
Volitelně, pokud chcete v rámci souhlasu uživatele s poskytnutím dat zobrazovat vlastní specifické informace jako název či doménu (jinak se zobrazují informace o doméně reenio), je nezbytné provést tzv. verifikaci aplikace.
Tímto postupem jste aktivovali obě strany procesu a rezervační systém je nyní schopen ověřovat zákazníky pomocí jejich přihlášení ke Google účtu. V administraci Google projektu můžete sledovat, jestli tuto službu Vaši zákazníci využívají a další statistiky.
Přihlášení pomocí MojeID
Přihlašování v rámci služby MojeID je založeno na technologii OpenID. Obdobně, jako v případě Facebook či Google přihlášení, jsou pro správné propojení obou systémů vyžadovány údaje pro ověření a zabezpečení komunikace ze strany rezervačního systému (ID klienta a tajný klíč klienta). Tyto údaje získáte od provozovatele služby MojeID, a to po podepsání smlouvy a registrace svého subjektu (tzv. klient či endpoint). Rezervační systém podporuje využití služby MojeID v režimu tzv. Omezeného přístupu.
- Informace o možnostech integrace přihlašování MojeID (smluvní dokumentace, technická dokumentace, atd.)
- Postup při získání potřebných údajů a implementaci řešení (systém reenio využívá integraci pomocí technologie OpenID Connect, nicméně samotnou implementaci není potřeba řešit, stačí získat potřebné ověřovací údaje a oba systémy propojit).
Přihlášení pomocí Seznam.cz
S ohledem na popularitu mailových služeb Seznam.cz je možné v systému reenio integrovat také přihlašování založené na účtech Seznamu. Pro aktivaci tohoto řešení opět stačí zadat správné údaje (OAuth parametry) a možnost přihlašování aktivovat v administraci systému. Potřebné údaje si vytvoříte a získáte ve správě služeb pro vývojáře, a to na adrese vyvojari.seznam.cz/oauth/admin. V jednoduché administraci můžete vytvářet a spravovat konkrétní služby umožňující externí přihlašování.
Přihlášení pomocí protokolu SAML
Pokud máte zájem o přihlašování pomocí SAML, prosím kontaktujte naši podporu. Odpověď vašeho serveru po úspěšném přihlášení musí obsahovat tyto typy deklarací (claims types / názvy atributů):
Význam | Podporované hodnoty | Povinný |
---|---|---|
Unikátní identifikátor uživatele | http://schemas.xmlsoap.org/ws/2005/05/identity/claims/nameidentifier urn:oid:0.9.2342.19200300.100.1.1 |
ano |
Jméno | http://schemas.xmlsoap.org/ws/2005/05/identity/claims/givenname urn:oid:2.5.4.42 |
ano |
Příjmení | http://schemas.xmlsoap.org/ws/2005/05/identity/claims/surname urn:oid:2.5.4.4 |
ano |
http://schemas.xmlsoap.org/ws/2005/05/identity/claims/emailaddress urn:oid:0.9.2342.19200300.100.1.3 |
ano | |
Telefon | http://schemas.xmlsoap.org/ws/2005/05/identity/claims/mobilephone http://schemas.xmlsoap.org/ws/2005/05/identity/claims/homephone http://schemas.xmlsoap.org/ws/2005/05/identity/claims/otherphone urn:oid:2.5.4.20 |
ne |