Platební terminál
Rezervační systém reenio umí komunikovat s vybranými platebními terminály. Díky tomu můžete přijímat platby od svých zákazníků nejen on-line, ale také osobně. Zákazník tak může zaplatit kdykoliv platební kartou např. na recepci nebo dokonce až v momentě odbavení jeho rezervace pomocí QR kódu. Můžete bez problémů přijímat různé platební karty, Apple Pay i Google Pay.
Aktivaci podpory plateb prostřednictvím platebních terminálů najdete v administraci rezervačního systému. Na dané stránce můžete také samostatně aktivovat či deaktivovat používání platebních terminálů v rámci celého systému.
Nastavení - Platby, kredity a DPH - Platební terminál
V principu existují a jsou podporovány dva typy platebních terminálů, a to fyzické platební terminály (Comgate) a "softwarové" platební terminály. Softwarovými terminály jsou myšleny takové, které ke svému chodu potřebují další hostující mobilní zařízení. Fyzické jsou pak takové, kdy terminál je sám o sobě zařízením, které potřebuje pouze konektivitu k internetu, navíc má možnost přímého tisku účtenek apod.
V případě "softwarových" platebních terminálů se pak dále předpokládá, že na hostujícím zařízení je zároveň dostupná odbavovací aplikace reenio. Pokud je tedy v systému aktivní propojení s daným typem platebního terminálu (SumUp, GP Tom), je potřeba následně aktivovat podporu pro konkrétní terminál v odbavovací aplikaci. Aplikace se automaticky propojí s aplikací terminálu a umožní přijímat platby ke konkrétním rezervacím. Díky tomu můžete nechat zákazníka zaplatit přímo při odbavení. Platbu terminálem můžete také vyvolat přímo z prostředí administrace systému reenio (k realizaci platby potřebujete mít v dosahu toto mobilní zařízení).
V případě fyzického samostatného terminálu je potřeba pouze zajistit možnost komunikace mezi počítačem, na kterém je provozována administrace reenio, a platebním terminálem - typicky připojením obou zařízení do jedné lokální počítačové sítě. Na straně počítače je pak nutné mít nainstalován doplněk do prohlížeče Chrome. Již však není nutné řešit odbavovací aplikace či další mobilní zařízení.
Rezervační systém reenio poskytuje technickou integraci platebních systémů SumUp, GP Tom a Comgate. Pro využití platebního terminálu musíte mít uzavřen smluvních vztah mezi Vámi a poskytovatelem platebního kanálu. Systém reenio nezajišťuje zpracování plateb svým prostřednictvím a svým jménem! Používání platebního terminálu je v systému objemově zpoplatněno tzv. kredity, více najdete v administraci systému.
Po úspěšném provedení platby prostřednictvím terminálu dojde k označení konkrétní rezervace jako uhrazené a zákazník může automaticky získat doklad s informací o platbě prostřednictvím e-mailu, který zadal při rezervaci. Celý platební proces se chová úplně stejně, jako v případě platby prostřednictvím on-line platební brány, tj. platbu je možné vrátit, zákazníkovi se automaticky zasílá PDF dokument s potvrzením o platbě, apod.
Provádění plateb prostřednictvím terminálu
Pokud jsou platby pomocí některého z terminálových systémů aktivní, je možné prostřednictvím terminálu hradit neuhrazené rezervace, a to dvěma způsoby. Oba tyto způsoby platí pro tzv. softwarové terminály, kdy je v obou případech nutné mít k dispozici mobilní telefon, na kterém je funkční (a přihlášená) naše aplikace pro odbavovaní rezervací a zároveň také aplikace SumUp se spárovaným terminálem či aplikace GP Tom. Mobilní zařízení musí mít samozřejmě také přístup k internetu a v odbavovací aplikaci musí být povoleny platby pomocí SumUp resp. GP Tom. V případě fyzického terminálů je možná pouze platba prvním způsobem, a to z administrace.
Platba z administrace
Pokud si v administraci zobrazíte detail jakékoliv rezervace, můžete vidět, zda je či není uhrazená. V případě, že uhrazená není, můžete přímo (s ohledem na oprávnění) provést nastavení rezervace jako uhrazené, aniž by došlo k systémové platbě - v tomto případě se nejedná o platbu, ale pouze označení rezervace jako uhrazené. Takovéto nastavení nevytváří žádným způsobem požadavek na platbu a je pouze indikativní. Zároveň můžete tuto rezervaci uhradit zákazníkovými kredity. Další možnosti je právě spuštění procesu platby prostřednictvím platebního terminálu SumUp, GP Tom nebo Comgate. V tomto případě dochází nejen k označení rezervace jako uhrazené, ale také k vytvoření platby jako takové vč. dokladu.
Stačí v detailu rezervace kliknout na tlačítko "Uhradit pomocí SumUp", "Uhradit pomocí GP Tom" či "Uhradit pomocí Comgate". V tomto okamžiku je na terminál zaslán požadavek, který umožní následné zpracování platby. Aplikace má automaticky k dispozici informace o zákazníkovi a je tak velmi snadné nechat zaslat potvrzení o platbě přímo z platební aplikace, stejně tak, jako evidovat platby prostřednictvím systému platebního terminálu. Po úspěšném zpracování platby je rezervace označena jako uhrazená a záznam o platbě najdete v administraci v přehledu on-line plateb.
Tyto platby nejsou omezeny pouze na úhradu rezervací, ale obdobně je možné tento platební proces pomocí terminálu využít při nákupu kreditů, poukazů apod.
Platba při odbavení kódu
Tento platební postup je možný pouze u softwarových terminálů, kdy se využívá přímá spolupráce odbavovací aplikace a platební aplikace na jednom zařízení. Jedná se o přijetí platby od zákazníků v okamžiku jejich odbavení, např. na recepci nebo při vstupu na akci. Zákazník přijde na akci se svou vstupenkou (QR kódem), kdy je tento kód načten odbavovací aplikací a vyhodnocena jeho platnost. Obsluha může okamžitě vidět, že rezervace je sice platná, ale ještě nebyla uhrazena. V tom případě stačí přímo v detailu rezervace v odbavovací aplikaci kliknout na tlačítko "Uhradit pomocí SumUp" resp. "Uhradit pomocí GP Tom". Aplikace automaticky otevře platební aplikaci s přednastavenými údaji a dále již postupujete podle pokynů platební aplikace a terminálu. Po úspěšném zaplacení je rezervace označena jako uhrazená a následuje proces shodný s využitím on-line plateb.
Comgate
Platební terminál Comgate je samostatné a nezávislé zařízení, které je možné provozovat a přijímat platby bez vazby na jakékoliv jiný systém. Ve spojení s našim rezervačním systémem funguje způsobem, kdy z administrace je vyvolán požadavek "Uhradit pomocí Comgate terminálu" a tento požadavek je následně prostřednictvím lokální počítačové sítě zaslán přímo do terminálu, který jej zpracuje. Celý proces je obousměrný a systém odpovídajícím způsobem reaguje na to, co se děje na straně terminálu. Prvním krokem je tedy pořízení platebního terminálu a uzavření smluvního vztahu se společností Comgate.
Propojení rezervačního systému a platebního terminálu vyžaduje:
- aktivovaný a funkční platební terminál - veškeré záležitosti spojené s provozem terminálu jsou otázkou společnosti Comgate a vzájemného obchodního vztahu s Vámi a nastavení parametrů, podobně jako v případě online platební brány Comgate
- terminál musí být připojen k internetu a zároveň musí být ve stejné lokální síti jako počítač, na kterém je provozována administrace rezervačního systému
- v nastavení rezervačního systému je potřeba zadat IP adresu a port terminálu - tyto údaje naleznete na základní obrazovce platební aplikace terminálu, doporučujeme zajistit pevně přidělenou IP adresu, aby nedocházelo k problémům se správnou konfigurací v průběhu času
- na počítači je nutné využívat webový prohlížeči Chrome a zároveň je potřeba nainstalovat rozšíření, viz instrukce při nastavení propojení s terminálem
Při povolení plateb pomocí terminálu Comgate bude na odpovídajících místech v administraci (detail rezervace, prodej poukazů, prodej kreditů apod.) nabídnuto tlačítko umožňující spustit platební proces pomocí terminálu.
V administraci je možné mít definováno více platebních terminálů (IP adresa a port). V tomto případě je v rámci konfigurace nainstalovaného Chrome rozšíření (po kliknutí na ikonu rozšíření se zobrazí výběr terminálu) možné specifikovat, jaký konkrétní terminál má být využit při vyvolání platebního procesu na konkrétním počítači. Díky tomuto je například možné mít různé terminály na různých pobočkách, přijímat tak platby z různých počítačů a zároveň mít vše v rámci jednoho subjektu či rezervačního systému.
GP Tom
Pro využívání "Terminálu v mobilu" je nejprve nutné mít uzavřenou smlouvu s poskytovatelem tohoto platebního kanálu a přístupové údaje k obchodnímu účtu. K zajištění tohoto kroku můžete využít náš rychlý poptávkový formulář. V rámci svého obchodního účtu pak provádíte správu platebního nástroje a především využíváte mobilní aplikaci GP Tom.
Z pohledu rezervačního systému systému je pak dalším krokem pouze povolení podpory GP Tom v administraci systému a v odbavovací aplikaci. Na stejném mobilním zařízení, na kterém máte nainstalovánou a nastavenou aplikaci GP Tom a zároveň odbavovací aplikaci reenio pak můžete realizovat platební proces.
Aplikaci GP Tom pro realizaci plateb najdete na Google Play, stejně jako doplňkovou aplikaci GP Tom PIN.
SumUp
Ke správnému fungování přijímání plateb prostřednictvím platebního terminálu SumUp Air je v prvé řadě potřeba mít SumUp účet. V rámci tohoto účtu pak provádíte veškerou správu a nastavení týkající se přijatých plateb, vyúčtování, ověření identity, apod. Dále je důležité mít zakoupen a aktivován samotný platební terminál SumUp Air, který si můžete snadno pořídit prostřednictvím administrace svého SumUp účtu. Další informace o tom, jak se s terminálem a účtem SumUp pracuje najdete na stránce podpory. Jiný typ zařízení terminálu než SumUp Air není podporován!
Z pohledu rezervačního systému systému je dalším krokem propojení systému s Vašim SumUp účtem. To provedete v nastavení platebního terminálu, kde se stačí pouze přihlásit svými přihlašovacími údaji do svého SumUp účtu.
Aplikaci pro realizaci plateb pak najdete na (Apple App Store nebo Google Play).