Platební brány
Možnost napojení rezervačního systému na platební brány je jedna z klíčových funkcí pro efektivní využití on-line rezervací. Díky on-line platbám je možné velmi jednoduše nabídnout zákazníkovi celý rezervační proces, od výběru termínu až po zaplacení rezervace, a podpořit tak celkový efekt podnikání využívající on-line rezervační systém. Rezervační systém reenio umožňuje integraci různých platebních bran, kdy každá má určité výhody, nevýhody či specifika.
Je nutné mít vždy na paměti, že rezervační systém pouze technicky integruje konkrétní platební nástroj a veškeré formální či obchodní záležitosti, stejně jako samotný přístup k finančním prostředkům, je vždy nutné řešit nad rámec rezervačního systému s poskytovatelem dané platební brány.
Princip fungování a integrace platebních bran je vždy obdobný, liší se především nabídka platebních metod a poplatky za jednotlivé transakce. Je tedy na uvážení každého, která platební brána lépe vyhovuje potřebám a nabízí požadované funkce. Všechny platby provedené prostřednictvím platební brány se obvykle shromažďují na obchodním účtu u poskytovatele platební brány. Podle dohodnutých parametrů jsou tyto platby fakturovány/vyúčtovány hromadně. V praxi to znamená, že peníze z on-line plateb jsou obchodníkem přijímány v jednom balíku (vč. započítání poplatků) a nejsou zasílány přímo jednotlivě na vlastní účet obchodníka. Platební brána může být provozována v různých měnách, ale pro integraci je důležité, aby měna platební brány odpovídala nastavené měně rezervačního systému!
Systém reenio umožňuje integrovat následující platební brány: GoPay, GP Webpay, ČSOB, Stripe, ThePay, Comgate, Revolut a PayPal. Níže je uveden bližší popis jen vybraných platebních bran. Bližší informace o jejich konfiguraci najdete v administraci systému.
GoPay
GoPay je významným poskytovatelem online plateb a je jedním z největších poskytovatelů online plateb v České republice a střední Evropě. Na GoPay dohlíží Česká národní banka a GoPay je držitelem licence České národní banky na vydávání elektronických peněz. Platební brána GoPay nabízí rychlý, pohodlný a bezpečný způsob placení online. Platbu provádí zákazník přímo na platební bráně po dokončení objednávky/rezervace, nebo jej brána přesměruje do internetového bankovnictví nebo na stránku, která odpovídá zvolenému způsobu platby v objednávce. Po odeslání platby GoPay pošle e-mail s informacemi o stavu platby a další informace, např. data EET. Všechny platební informace, včetně čísla kreditní karty, jsou zabezpečeny šifrovanou komunikací a zpracovává je GoPay v souladu s nejvyšším bezpečnostním standardem karty PCI DSS či PSD2.
GoPay nabízí všechny nejčastěji používané způsoby platby, včetně plateb kartou on-line nebo plateb bankovním tlačítkem. Většina plateb je on-line, takže je to otázkou několika minut. Úplný seznam všech platebních metod nabízených GoPay naleznete v Přehled platebních metod. Systém reenio podporuje primárně způsoby platby, které lze zpracovat skutečně on-line za několik desítek minut. Ve specifickém případě, kdy nastavený časový limit pro povinné provedení platby je 3 dny a více, nebo se platba za rezervaci nevyžaduje, je možné využít i platební metodu klasickým převodem s ohledem na metody povolené v GoPay obchodním účtu. Jak jednotlivé platební metody fungují a jaké jsou jejich výhody či nevýhody je přehledně rozvedeno na blogu GoPay.
Začněte používat platební bránu GoPay
Chcete-li provádět online platby za objednané služby od svých zákazníků s využitím platební brány GoPay, musíte se nejprve zaregistrovat u poskytovatele platební brány GoPay. GoPay poté připraví nabídku podle konkrétních parametrů vašeho podnikání a projedná s vámi formálními požadavky na uzavření smlouvy a získání potřebných parametrů pro integraci.
ThePay
Tato ryze česká platební brána patří mezi ty, které jsou schopny zajistit přijímání plateb nejen platebními kartami, ale také celou řadou platebních metod, ať se jedná o Google Pay či Apple Pay, nebo rychlé převody pomocí platebních tlačítek. Mezi její hlavní výhodu pak bezesporu patří transparentní a velmi příznivé poplatky za platební transakce, a to bez fixního poplatku.
V současné době je k dispozici platební brána ve své druhé generaci (ThePay 2.0), která přináší nejen nové možnosti využití, ale hlavně se více zaměřuje na samotný platební proces, jeho efektivitu a spokojenost zákazníka. Mezi funkce, které umožní ještě efektivnější využití rezervačního systému ve spojení s on-line platbami patří především:
- široká škála platebních metod, ať již jde o ty klasické a nejoblíbenější platby platebními kartami, platební tlačítka pro rychlé převody z internetového bankovnictví, nebo stále populárnější metody Google Play či Apple Pay. Specialitou je pak metoda umožňující tzv. odložené platby. Základem je, že volba je na zákazníkovi a pokud mu při platbě za jeho rezervaci nabídnete širokou paletu platebních možností, bude mít možnost si vybrat tu, která je mu nejbližší. To vše pak vede k větší úspěšnosti dokončení platby.
- přijímání zahraničních měn patří také mezi stále častěji poptávané funkce u platebních bran. I když systém reenio nepodporuje více měn v rámci jednoho subjektu, je určitě dobré, když platební brána tuto možnost podporuje a je tak možné snadno synchronizovat měnu platby a ceny rezervace. Nově jsou pak dostupné nejen klasické měny jako CZK, USD či EURO, ale i celá řada dalších, především evropských, měn.
- transparentní a výhodné poplatky dnes patří mezi klíčové faktory při výběru platební brány. ThePay 2.0 nabízí inteligentní tarify, kdy není potřeba složitě přemýšlet o tom, kolik která online platba vlastně stojí, ale vše se řídí pouze celkovým obratem. Čím více peněz vaši zákazníci zaplatí prostřednictvím online plateb (bez ohledu na konkrétní metodu), tím nižší poplatky za jednotlivou transakci budete mít. A jako bonus je pak založení a vedení obchodního účtu zdarma.
Začněte používat platební bránu ThePay
K tomu, aby na vaši rezervační stránce mohli zákazníci platit pomocí platební brány ThePay 2.0, stačí několik jednoduchých kroků, které jsou popsány v dokumentaci. V prvé řadě je potřeba získat obchodních účet a zajistit veškeré formální náležitosti. Dále pak získáte technické parametry (testovací či ostré platební brány), které se musí nastavit v rezervačním systému.
U této brány je specifické to, že musíte na straně platební brány (v administraci obchodního účtu) nastavit tzv. povolené IP adresy, které definují, z jakých serverů je možné vaši platební bránu spustit. Tyto IP adresy najdete v rezervačním systému v Nastavení - Platby, kredity a DPH - Platební brány - ThePay 2.0 - IP adresy pro komunikaci s API.
Comgate
Tato platební brána nabízí opět celu škálu platebních metod včetně platby kartou, bankovním převodem, QR, odloženou platbou, na třetiny či na splátky, a samozřejmostí jsou i platební kanály Apple Pay a Google Pay. Platební brána umí zpracovat platby až v 9 měnách a komunikuje ve 14 jazycích, což je dostatečný potenciál i pro případnou expanzi na další trhy ve spojení s rezervačním systémem.
Platební brána Comgate si zakládá na poměrně vstřícné politice poplatků, a to především z pohledu malých podnikání s nízkými obraty. Transparentní systém poplatků tak může nabídnout zajímavé poplatky již do obratu 100 tis. Kč měsíčně. Právě tato hranice je pak důležitá i pro další zefektivnění poplatků, což u dalších platebních bran bývá i násobně vyšší hranice.
Začněte používat platební bránu Comgate
K tomu, aby na vaši rezervační stránce mohli zákazníci platit pomocí platební brány Comgate, stačí splnit několik kroků, které jsou popsány v dokumentaci. V prvé řadě je potřeba získat obchodních účet a zajistit veškeré formální náležitosti. Dále pak získáte technické parametry (testovací či ostré platební brány), které se musí nastavit v rezervačním systému.
U této brány je specifické to, že musíte na straně platební brány (v administraci obchodního účtu) nastavit tzv. povolené IP adresy, které definují, z jakých serverů je možné vaši platební bránu spustit. Tyto IP adresy najdete v rezervačním systému v Nastavení - Platby, kredity a DPH - Platební brány - Comgate - IP adresy pro komunikaci s API.
Stripe
Tato platební brána nabízí platby, a celou řadu dalších služeb, a to na globální úrovni. Jedná se o velkou, stabilní a stále se rozvíjející společnost, která působí v celé řadě zemí, a to včetně Česka a Slovenska. I když tato platební brána také nabízí celou řadu platebních metod, z pohledu lokálního podnikání jsou primární platební metodou právě pouze platební karty. Samozřejmostí je podpora různých měn, vč. CZK či EURO nebo podpora českého či slovenského jazyka v platebním formuláři.
Mezi výhody této platební brány patří především způsob jejího zřízení a provozování (vše online) a také rychlost jejího samotného založení, dále je pak výhodou to, že využíváte globální velké řešení, které umožňuje nejen další růst, ale zaručuje i bezproblémové používání. Na druhou stranu, její globální pozadí přináší i několik nevýhod. Je potřeba počítat s tím, že administrace či dokumentace je v anglickém jazyce a celkově jde o využívání služeb zahraniční společnosti. Ve srovnání s jinými lokálními branami je pak jasnou nevýhodou cena. Nejen, že se účtuje fixní poplatek za transakci, ale také procentní poplatek dle objemu transakce.
Platební brána Stripe si své příznivce určitě může najít, jde jen o to, zda toto řešení vyhovuje a naplňuje představy o moderním komplexním platebním systémů. Pokud pak vyšší poplatky nejsou překážkou, pak určitě stojí za zvážení.
Revolut
Platební řešení pod značkou Revolut patří mezi významné a rychle rostoucí řešení v oblasti online financí. Z pohledu integrace přijímání plateb je pak klíčová platforma Revolut Business, která nabízí komplexní služby firemního online bankovnictví. Jednou ze služeb je pak Revolut Platební brána, která umožňuje snadnou integraci do rezervačního systému. Tato platební brána se výhradně zaměřuje na zpracování platebních karet vč. Apple Pay či Google Pay, ale dále umí zprocesovat platby zákazníků využívající účty pod značkou Revolut. Obecně je řešení Revolut určeno pro podnikatele a zákazníky v rámci Evropského hospodářského prostoru (EHP).
Jak již u těchto moderních on-line platforem bývá zvykem, mezi velkou výhodu patří přímočaré, rychlé a snadné zprovoznění a integrace samotné platební brány. V tomto případě je prvním krokem registrace subjektu v rámci Revolut Business, a to v libovolném plánu. Následně je potřeba zažádat o tzv. Merchant Account, který následně umožní integraci platební brány do rezervačního systému. Po úspěšném nastavení a dodání všeho potřebného v rámci platformy Revolut Business a schválení a aktivaci účtu obchodníka, pak již stačí jen propojit tento účet s rezervačním systémem.
V rámci nastavení platební metody Revolut v rezervačním systému je potřeba získat Tajný API klíč obchodníka. Ten najdete v administraci Revolut Business v položce Settings (ozubené kolečko) - APIs - Merchant API, kde je potřeba zkopírovat hodnotu označenou jako API Secret Key. Zde je možné nechat si API klíč přegenerovat - pokud k tomu dojde a hodnota v rezervačním systému a administraci Revolut Business se bude lišit, platební brána nebude fungovat!
V rámci testovací integrace a provozu je možné využít tzv. sandbox režim, kdy si můžete vše ohledně administrace Revolut Business a integrace platební brány předem bezpečně vyzkoušet. Vše je identické jako při ostrém provozu, pouze pro registraci a práci využijte adresu https://sandbox-business.revolut.com/, kde je již rovnou k dispozici i Merchant Account.
Při nastavení rezervačního systému nezapomeňte korektně zvolit testovací režim s ohledem na použité integrační prostředí!
Komplexní informace o možnostech integrace, včetně např. testovacích karet pro ověření funkčnosti v sandbox režimu nebo přesného postupu získání Merchant Account, najdete v dokumentaci Revolut.
PayPal
Tuto celosvětově známou a globální značku v oblasti online finančnictví není potřeba představovat. Jedná se o řešení, které nabízí služby jak pro koncové uživatele v podobě peněženky a rychlých a bezpečných převodů, tak pro podnikatele různé velikost v rámci přijímání plateb. Podobně jako u jiných on-line platebních řešení je v první fázi potřeba registrace firemního účtu. Na základě firemního účtu je pak velmi jednoduchá aktivace nástrojů pro přijímání plateb, stejně jako nastavení a integrace platební brány PayPal - PayPal Checkout, do rezervačního systému. S ohledem na to, že se jedná o globální a celosvětově využitelnou platební bránu, zaměřuje se především na zpracování platebních karet vč. Google Pay a Apple Pay a převodů v rámci PayPal účtů, nicméně nabízí i další specifické platební metody.
Z pohledu integrace je tedy prvním krokem zřízení firemního účtu PayPal. Následně v rámci administrace PayPal účtu je potřeba získat API klíče pro nastavení integrace. Tyto údaje získáte v rámci nastavení aplikace PayPal Checkout (Pay & Get Paid - Accept Payments - PayPal Checkout - Get started - Have a custom-built site (coding)). Z poskytnutých údajů je pak důležité zkopírovat hodnoty označené jako API Key/Client ID a Secret a tyto vložit do nastavení brány v rezervačním systému. Je důležité vždy zohlednit, zda pracujete v testovacím (Sandbox) nebo ostrém (Live) provozu a podle toho provést odpovídající nastavení. Ucelený přístup k údajům pro integraci získáte také na Developer Dashboard.
V rámci testovací integrace a provozu je možné využít tzv. sandbox režim, kdy si můžete vše ohledně administrace plateb a integrace platební brány předem bezpečně vyzkoušet. Vše je identické jako při ostrém provozu, pouze pro nastavení použijete údaje označené jako Sandbox, a to včetně možnosti přihlášení do testovací PayPal administrace.
Při nastavení rezervačního systému nezapomeňte korektně zvolit testovací režim s ohledem na použité integrační prostředí!
Komplexní informace o možnostech integrace, včetně např. testovacích karet pro ověření funkčnosti v sandbox režimu, najdete v dokumentaci PayPal Developer.